Dato: 20.05.2021
Sted: Teams
Presentasjon: BF21-05 20210521 Elhub brukerforum.pdf
Deltakere:
Anette Huke, Kinect
Anita Ystmark, Arva
Aud Bjerga Sigurdsen, Lyse Elnett
Audun Brekke Sandhaug, Agder Energi Nett
Benedicte Næss, CGI
Bente Løyning, Lyse
Christian Moe, Ringeriks Kraft
Gideon Ovadya, BKK Nett
Grete Øwre, Tensio
Helen Haave, Hansen CX
Helga Kleppe, Fjordkraft
Henning Haldsrud, Tieto Evry
Ingrid Frisli, Eidsiva
Irene Linchausen, Troms Kraft Nett
Jorun Eggen, Entro
Kenneth Hovden
Kjell Krüger, eSave
Kjetil Urne, Glitre Energi Nett
Kristi Gullstein, Ustekveikja
Kristine Solberg Pedersen, Glitre Energi Nett
Lars Ellingsgard, Elvia
Lene Antonsen Svarstad, Skandia Energi
Lillian Bakken, CGI
Liv Helgesen Eppeland
Magnus Olsen, Lyse
Mie Naumann
Morten Torgalsbøen, Statnett SF
Nina Ishaug Halvorsen, Skagerak Energi
Sandra Schau, Fortum
Siri Hetland Myrset, Istad
Therese Ernestus Hellingsrud, Elvia
Tonje Christoffersen, LOS
Tor Arne heggtveit, VTK
Deltakere Elhub:
Alf Ulvan
Andreas Holmqvist
Alexander Stokke Dybvad
Chrisitne Rynning-Tønnesen
Christoffer Sannes
Eigil Gjelsvik
Helle Collett Reffhaug
Ingvar Flaten Aarnes
Kim Charlotte Elvestad
Maria Georges
Michael Long Gia Dung
Ola Tuntland Garmann
Truls Løken Krohn
Victoria Lund
Møtenotater:
Sak | Ansvarlig |
---|
Status åpne brukerforumsaker og saker som er lukket siden sist | Eigil Gjelsvik |
Status Elhub - månedsrapport april | Eigil Gjelsvik Christine Rynning-Tønnesen Alf Ulvan |
Status aktører og systemleverandører - runde rundt bordet - Ingen innspill fra aktører
|
|
EI-840 Ny kategori i BRS-NO-601 for personopplysninger - Status og planlagt innføring
- Spørsmål til systemleverandørene: Kan vi oppfordre kraftleverandørene til å ta denne kategorien i bruk umiddelbart eller trenger dere å gjøre tilpasninger i deres system for at det skal håndteres korrekt?
- Hansen CX: Dette er jo personinformasjon, hvordan tenker dere at markedsaktørene skal håndtere det? Skal vi ha en automatisk sletteprosess når dataene er ferdig behandlet? Vi må ha regler for håndtering på dette. Vi må ha noe tid på å bygge opp løsningen. 6 måneder er fornuftig
- CGI: Det vil kreve endring på vår side for å kunne sende og ta imot denne kategorien, 6 måneder er et fint tidsperspektiv. Vil Elhub legge føring på hvor hyppig sletting bør være?
- Elhub: Vi vil ikke legge noen føring, men vi kan komme til enighet i Brukerforum aktørene imellom.
- Fjordkraft: Her må det også gjøres endringer hos kraftleverandører. Det er en tungvindt manuell endring hos oss at det ikke skal sendes svar tilbake fra nettselskapet. Det må dere ha i bakhodet. Vi har ikke rutine for sletting ifht GDPR, kun at det ikke skal ligge noe åpent i systemet.
- Lyse: Det er viktig å se helheten i prosessen for aktørene, samt er det viktig å sette felles forretningsregler/bransjestandard med sletting, tid etc. Vi har noen rutiner som er ganske omfattende. Mulig noe av det kan brukes
- Hansen CX: Helt enig med Magnus ang. bransjestandard.
- CGI: Støtter godt arbeid med bransjestandard i forkant av innføringen.
- Konklusjoner
- Det bør gå 6 måneder fra oppdater versjon av Edielstanard er publisert til endringen innføres
- Elhub setter i gang et arbeid for å definere en bransjestandard for sletting av personopplysninger
| Andreas Holmqvist |
EI-383 Forbedre prosess for innflytting i inaktivt målepunkt - Ny plan etter at produksjonssetting har blitt skyvet til etter sommeren
- Ingen innspill
- Elhub sender ut informasjon om innføringsplan
| Truls Løken Krohn Andreas Homqvist |
EI-719 Enklere godkjenning av tredjepartstilgang - eSave: Det er veldig bra med fremgang i denne saken og en manuell godkjenning på kort sikt. Utfordringen vår er å finne målepunktID tilhørende organisasjonsnummer. På lang sikt bør det være en mulighet for tredjeparter å spørre på org.nummer opp mot MålepunktID.
- Entro: Utfordringen med næringskunder er alle leietakere, det er de som gir problemer ifht til å godkjenne tilgang. Dette forslaget løser ikke det problemet.
- Elhub: Hvordan blir det et større problem for leietakere å gjør en kraftavtale og ikke en tredjepartsavtale? Hva er forskjellen?
- Entro: Det er for avansert for dem, det er butikkjeder, små butikker, organisasjoner, så vi må gjøre avtaler med byggeier. Det er veldig vanskelig for oss å få tak i riktig kontaktperson hos leietakerne.
- eSave: Det er viktig for at tredjepartsrollen skal bli bevart i fremtiden å finne en løsning på problemet som Entro nevner. Det er veldig lett å bytte kraftleverandør med konsesjon og veldig vanskelig å skaffe seg en tredjepart. Kanskje bør RME finne en løsning.
| Alexander Dybvad |
Elhub Supportportal - BKK Nett: Er Mine Saker per bruker eller aktør?
- Kinect: Er dette en ny innloggingportal eller inngår det i aktørportal?
- Svar: Det blir en ny innloggingsportal
- Entro: Vil det være mulig for flere hos aktøren å se saker som alle brukere hos aktøren har?
- Svar: Ikke i første omgang, vi har testet det men får ikke til den løsningen per nå. Vi legger det på forbedringslista til neste oppgradering.
- Lyse: Det hadde vært veldig fint å få til det, men ellers ser det veldig bra ut så langt.
- Fjordkraft: Støtter å søke på flere saker på aktørnivå og ikke personnivå.
- Elhub tar med innspill videre og ser på eventuell løsning.
| Helle Collett Reffhaug |
Kommende kjøringer avviksoppgjør - Elhub innstiller på å ikke kjøre avviksoppgjør i juli 2021
- Tomler opp fra salen og ingen motforestillinger
- Beslutning om å ikke kjøre avviksoppgjør i juli 2021 dermed vedtatt
| Alf Ulvan |
Eventuelt |
|